A co jeśli po prostu jest pyskata?

Czy zamieniając negatywne łatki językowe na pozytywne wychowamy egoistyczne, niezdolne do współpracy pokolenie?

Kampania MOCne SŁOWA spotkała się głównie z pozytywnym odbiorem, ale pojawiły się też słowa krytyki. Najczęściej słyszymy pytanie, czy naprawdę nie potrafimy wyobrazić sobie, że ktoś tak po prostu i tak naprawdę jest NIEGRZECZNY , PYSKATY, MARUDNY albo WYBREDNY ?

Ponieważ zależy nam na dialogu, chcemy odnieść się do tej krytyki w kilku słowach.

[Ale najpierw: dla tych, którzy o kampanii jeszcze nie słyszeli – pokazujemy w niej jakie przymiotniki kierowane do dziewczynek i kobiet dają, a jakie odbierają moc. Na przykład…]

Co mówią Ci, którzy mają wątpliwości wobec przesłania kampanii?

Jedna czytelniczka napisała, że rolą domu i rodziców jest wyciosanie charakteru dziecka i słowa krytyki służą właśnie do tego – a więc nie należy tej roli negować. Inna czytelniczka skomentowała: 

Współczuję tym, którzy będą musieli potem z takim człowiekiem pracować.

Ponieważ zależy nam na dialogu, chcemy odnieść się do tego pytania: czy zamieniając negatywne łatki językowe na pozytywne wychowamy egoistyczne, niezdolne do współpracy pokolenie?

Psychologowie rozwojowi już dawno wypowiedzieli się, że bardzo niedobrze jest krytykować dziecko ogólnym przymiotnikiem, czyli takim, który odnosi się do całej jej czy jego osoby lub charakteru. Radzą natomiast, by odnosić się do konkretnych sytuacji czy konkretnych słów, które chcemy skorygować.

Dlatego mówienie ‘jesteś NIEGRZECZNA ’ albo ‘PYSKATA ’, nie ma sensu, bo może wywołać w dzieciach poczucie, że coś z nimi jest nie tak i wpłynąć negatywnie na ich poczucie wartości. Zamiast tego psychologowie proponują, byśmy mówili: “nie podoba mi się twoje zachowanie w tej sytuacji ”, „to były niemiłe słowa z twojej strony“.

Jednakże dla nas, autorek kampanii MOCne SŁOWA, ta porada zatrzymuje się w połowie drogi. Uważamy, że samo krytykowanie nic nie da, jeśli nie podsuniemy dziecku konkretnej propozycji, jak można było zrobić czy podejść do sytuacji inaczej i dlaczego.

Mówienie do dziewczynki, że jest ‘PYSKATA’, jest tak naprawdę kompletnie niepomocne.  Te słowa wyrażają jedynie taką informację: “coś jest z tobą nie tak i powinnaś być inna, nie taka, jaka jesteś, powinnaś się zmienić“.  Dziecko nie jest w stanie zrobić zbyt wiele z tego typu rodzicielską reakcją.

Zamiast mówić ‘PYSKATA’, może powiedzmy tak: „masz pewne błyskotliwe obserwacje na temat tej sytuacji, ale sposób w jaki to wyraziłaś prawdopodobnie spowoduje, że innym będzie bardzo trudno przyjąć to, co powiedziałaś. Może spróbuj następnym razem wyrazić to [w taki i taki sposób]” – i tutaj podajemy bardzo konkretne sformułowanie, który modeluje dziecku, jak mogło powiedzieć to samo, ale z większą empatią wobec uczuć drugiej osoby.

W ten sposób pokazujemy, że ‘PYSKATA‘ i ‘BŁYSKOTLIWA‘ nie wykluczają się – są tylko dwoma stronami tej samej monety.  Jednocześnie dajemy dziecku konkretną radę, którą może w życiu bezpośrednio zastosować.

Jak widać, można nadal być rodzicem, który szlifuje charakter swojego dziecka jak diament, tak jak sugerowały nasze krytyczne SPOSTRZEGAWCZE czytelniczki.  Natomiast można robić to w sposób, który szanuje fakt, że jest to  właśnie diament, klejnot, ciekawa energia, którą warto wzmocnić, nawet jeśli jednocześnie ją szlifujemy.

Bądźmy konstruktywne i konstruktywni. Nie używajmy słowa ‘PYSKATA’, które nie tylko określa negatywnie całą osobę, odbiera moc zamiast pokazywać potencjał i jest po prostu mało pomocną krytyką.

Oczywiście nie wszystkie nasze koszulki wpiszą się do końca w to, co poruszam w tym artykule. Gdy stworzyłyśmy te z napisami NIEGRZECZNA NIEZALEŻNA czy PRZEMĄDRZAŁA KOMPETENTNA zwracamy uwagę jeszcze na coś więcej. Na to, że społeczeństwo ma czasem wysokie, lecz wąskie wymagania, wobec małych i dużych kobiet – a także na to, że nie zawsze te same zachowania u chłopców i mężczyzn są postrzegane i oceniane tą samą miarą…

Nasza kampania, jej filozofia i jej źródła to długa historia. Każda koszulka, każde hasło ma swoją genezę i stoją za nią rozmowy, które przeprowadziłyśmy między sobą, z naszymi bliskimi koleżankami, a także z czytelniczkami portalu Dziewczynka Pełna Mocy

CHCESZ SIĘ WŁĄCZYĆ???

Wesprzyj kampanię manifestując w mediach społecznościowych, że nie zgadzasz się, na to, żeby mówiono o Tobie lub o Twojej córce w negatywny sposób. Możesz użyć do tego kampanijnych haseł w naszej wersji lub w swojej wariacji.

Wyraź siebie i otaguj #MOCneSŁOWA oraz #DziewczynakPełnaMocy, żebyśmy mogły te posty odnaleźć i się angażować.

Jeśli zdecydujesz się kupić i założyć kampanijną koszulkę, na pewno wzbudzisz zainteresowanie i skłonisz do myślenia lub choć lekko rozbudzisz świadomość.

DOŁĄCZ DO NAS!

retro

Założycielka projektu Dziewczynka Pełna Mocy.
Ukończyła Kognitiwistykę ze specjalizacją Psychologia na Uniwersytecie Westminster w Londynie.
Zawodowo zajmuje się polityką Unii Europejskiej ds. równouprawnienia, wyrównywania szans i walki z wykluczeniem.