Horror w Arkham (gra) – różnorodność w planszówkach

Kto czytał H.P. Lovecrafta, temu całej mitologii gry “Horror w Arkham” nie trzeba przedstawiać. Jeśli jednak nie jesteście miłośniczkami i miłośnikami literatury grozy, nadal możecie się zakochać w tej wciągającej planszówce!

Gra Horror w Arkham planszaTo doskonała zachęta do zapoznania się z “dorosłą” RPG (role-play game, gra fabularna), być może nie dla małych dziewczynek, ale na pewno dla nastolatek: zarówno wśród dobrych, jak i złych postaci, jest mnóstwo silnych, niezależnych kobiet o fascynujących życiorysach. A do tego dochodzi wartka akcja i niesamowita atmosfera…

Oto jesteśmy w mieście Arkham, w realiach lat 20. XX w. Leniwie rozwijają się małe biznesy, policja ma coraz większe problemy z rosnącym w siłę gangiem Sheldona, a mieszkańcy przeżywają swoje codzienne dramaty. Nagle zaczyna dziać się coś dziwnego: w niektórych miejscach otwierają się bramy do innych światów, ludzie i przedmioty znikają w niewyjaśnionych okolicznościach, a na ulicach miasta pojawiają się przerażające potwory.

Gracze wcielają się w postaci badaczy, którzy mają walczyć z tymi zjawiskami, a w międzyczasie — dowiedzą się więcej o ich nadprzyrodzonym pochodzeniu.

I tu właśnie na scenę wkraczają nasze bohaterki:

  • Ekscentryczna pisarka Gloria Goldberg doświadcza niesamowitych wizji, dzięki którym stworzyła dziesiątki bestsellerów, a teraz doskonale poradzi sobie z zadaniami w Innych Światach.
  • Psycholożka Carolyn Fern dba o kondycję psychiczną badaczy, a jej opanowanie pozwala jej stawić czoła najbardziej przerażającym potworom.
  • Sekretarka Minh Thi Phan jest najbardziej kompetentną osobą do organizacji pracy całego zespołu: dzieli się umiejętnościami z innymi i wspiera ich w realizacji zadań, jeśli znajdą się na tym samym polu.
  • Jenny Barnes, postać spod ciemnej gwiazdy, szuka swojej zaginionej siostry; doskonale posługuje się bronią palną i zawsze umie zorganizować sobie pieniądze.
  • Podróżniczka i archeolożka Ursula Barnes przyjeżdża do Arkham, gdy zaczynają się tam dziać dziwne rzeczy, skuszona perspektywą przygody: wspina się na szczyty, prowadzi prywatne śledztwo w sprawie skradzionych reliktów i za nic ma zasady mówiące o tym, że kobietom czegoś nie wypada.

To oczywiście tylko niektóre z bogatego wachlarza postaci, które rozwijamy w toku gry, pozyskując dla nich nowe rodzaje broni, umiejętności czy sprzymierzeńców.

Kobiece postaci gry planszowej Horror w Arkham

Najciekawsze jest to, że gracze nie rywalizują między sobą, a muszą współpracować: po wszystkich ich ruchach, rozpoczyna się Faza Mitów, w czasie której ciemne siły działające w mieście starają się pokrzyżować im plany. Na różne sposoby, wymagające różnego typu reakcji.

Dlatego w teamie najlepiej mieć zarówno bohaterów, którzy są dobrzy w główkowaniu czy posiadają zdolności metafizyczne, jak i typowych “mięśniaków”. Przy czym i jednych, i drugich, znajdziemy w obszernej kolekcji postaci tak męskich, jak i kobiecych.

Twórcy gry pewnie nie kierowali się zasadą różnorodności, chodziło im raczej o oddanie mrocznego klimatu prozy Lovecrafta i stworzenie wciągającej rozgrywki. Jednak różnorodność, nie tylko płci, i tak jest w tej grze zauważalna!

Mamy postaci cierpiące z powodu kalectwa czy choroby psychicznej, kryminalistów i nałogowców. Jednak każda z nich wnosi do drużyny unikatowe cechy i umiejętności. Bezdomny może zostać szeryfem policji, młodziutka siostra zakonna — adeptką magii, a hazardzista i przemytnik alkoholu — wziąć na siebie pojedynki z najtrudniejszymi do unieszkodliwienia potworami, jeśli odpowiednio nimi pokierujemy.

Gra jest przepięknie ilustrowana. Każda z postaci ma własną kartę z portretem, życiorysem i wykazem sprzętu i umiejętności. Razić może jedynie brak żeńskich końcówek przy nazwach niektórych funkcji i zawodów. Polski tłumacz wykazał się brakiem konsekwencji: bo skoro jest “szamanka”, a nie “szaman”, to dlaczego nie “odkrywczyni”, a “odkrywca”?.

Gra ma też dość skomplikowane zasady: warto rozegrać partię czy dwie “na sucho”, z instrukcją w ręku. Na szczęście, im dłużej gramy, tym więcej możliwości bohaterów i bohaterek poznajemy i coraz sprawniej z nich korzystamy.

Gdzie kupić?

Karolina Wasielewska, dziennikarka prasowa i radiowa, pracowała m.in. w Radiu Zet, Antyradiu, obecnie związana z Radiem Złote Przeboje i magazynem “Shape”. Autorka bloga girlsgonetech.pl, na którym publikuje wywiady z kobietami z branży technologicznej i reportaże o nich. Przygotowuje książkę o pionierkach polskiej branży informatycznej. Interesują ją prawa kobiet, diversity, innowacyjność, nowe technologie. W wolnym czasie uprawia sport, czyta, pisze, eksperymentuje w kuchni.