Stereotypy płciowe w podręcznikach? Wywiad!

Czy w podręcznikach szkolnych role męskie i żeńskie pokazywane są w sposób równościowy?  Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, spotkałam się z Martą Mazurek, jedną z czterech redaktorów projektu badawczego “Gender w podręcznikach”.

Wywiad z Martą Mazurek o projekcie badawczym "Gender w podręcznikach"Zespół projektu badawczego “Gender w podręcznikach” sprawdził 226 różnych podręczników do wszystkich przedmiotów szkolnych.  Przyjrzał się temu, w jakich rolach są pokazywane kobiety i mężczyźni, chłopaki i dziewczyny w podręcznikach na wszystkich etapach nauczania.

Z rozmowy dowiecie się między innymi:

  • Jaka jest różnica w rolach, w jakich pokazywani są mężczyźni a w jakich pokazywane są kobiety w podręcznikach szkolnych?
  • Jak stereotypy płciowe potrafią wkraść się nawet do zadań z matematyki?
  • O tym, że nie ma znaczących różnic na wczesnych etapach kształcenia w tym, jak pokazywany jest świat dziewczynek i chłopców, ale że główny problem kryje się gdzieś indziej.
  • Gdzie i jakie można znaleźć rozwiązania na problemy zidentyfikowane przez projekt badawczy “Gender w podręcznikach“?
  • Jakie pro-dziewczyńskie inicjatywy, które uzupełniają braki, które widać w podręcznikach, poleca i popiera Marta Mazurek?

Cały wywiad możecie obejrzeć tutaj:

retro

Założycielka projektu Dziewczynka Pełna Mocy.
Ukończyła Kognitiwistykę ze specjalizacją Psychologia na Uniwersytecie Westminster w Londynie.
Zawodowo zajmuje się polityką Unii Europejskiej ds. równouprawnienia, wyrównywania szans i walki z wykluczeniem.